Tudatállapotok szivárványában élünk, s látszólag minden átmenet nélkül váltunk át egyik tudatállapotból a másikba. A jóga nidrá célja, hogy a saját szándékunkkal hozzunk létre egy nagyobb átmenetet az ébrenléti állapotunkra jellemző agyi frekvenciaműködésünktől,  és ami a legfontosabb, maradjunk mindvégig éberek.
A Nidrá feltétele ugyanis, hogy maradjunk önmagunk tudatában akkor is, amikor ez az átmenet drasztikusan elmozdul egy olyan agyi frekvencia felé, amelyben a tudomány mai állása szerint már rég mély, álomtalan alvásban kellene pihennünk.
A jóga nidrá megvalósítása így tulajdonképpen egy tudományos bizonyíték arra, hogy Tudat és Agy nem azonosak…

⇒  JÓGA NIDRÁ WORKSHOP A YOGATREE STUDIÓBAN május 8-án-án


LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE A KOLLEKTÍV TUDATTALANIG

  – EGY PILLANTÁS AZ AKÁSHÁBA –

1. SZAKASZ
Megfigyelhetjük a lépésről lépésre felépített gyakorlás során, hogyan módosítja a tudatállapotunkat maga az éber figyelem. Ezt a folyamatot a hétköznapi ébrenlétre jellemző aktív hullámszakaszban kezdjük, jógikus fizikai szintű gyakorlással.Ez az úgynevezett BÉTA agyhullám szakasz a megfigyelések alapján két szintre: magas és alacsony béta szintre osztható. A magas béta 25-40 Hz-ig tartó szakaszában működnek a megfeszített koncentrációs állapotok, kreatív gondolkodás, magas mentális tevékenységek sora. Amikor veszélyes, kockázatos szituációban akarod a legjobbat nyújtani, pl siklórepülőzöl, sziklát mászol, vagy amikor kiállsz a színpadra, előadsz, tanítasz, mindeközben nagyon éber, nagyon jelenlévő az elméd, a tudatod, akkor vagy ebben a frekvenciában.
Az alacsony béta hullámszakasz a nem megfeszített, hanem felszínes figyelem állapota, amikor csapongó a tudat, irányítatlan, hol jelen van, hol nincsen– ez az emberiség általános tudatállapota.


2. SZAKASZ

A jóga ászanák, a légzéstudatosítás eszközeivel az előző szakaszban lassan elcsitítottuk ezt az állapotot a pihenésre, a relaxált állapotra jellemző frekvenciára. Belépve a relaxációba megpróbáljuk megtartani éberségünket, és ha ez sikerül, a relaxáció beszéddel vezetett szakaszában még ébren elérhetjük a 9-14 Hz közötti ALFA agyi frekvenciaállapotot.


3. SZAKASZ
A 9-5 Hz-es THÉTA állapot közé egyenlítődhet az agyi hullámtevékenység, jó esetben még mindig ébren, ami hétköznapi módon csak az álmodó alvásban figyelhető meg. Itt megvalósul a személyes tudattalannal való találkozás.


4. SZAKASZ

4-0,5 Hz-es DELTA állapot az álomtalan alvás, lassú, nyugodt légzés. Megszakad a kapcsolat a testtel, belépünk A kollektív tudattalan tartományába.

Ez az állapot normál esetben a mély alváshoz kapcsolódik, így tudományosan közelítve lehetetlen megfigyelni –belülről.

A jógi alvás technikáját elsajátítva viszont megélhető éberen.

Hozzáférhetünk a tágabb tudati mezőhöz. Az így felfogott, tágabban vett  lét-közösségben felismert szerepünk pedig értelmet ad egyéni létbe vetettségünknek. Mindez egy nagyobb rálátást jelent a világra, s rátalálhatunk abban egyéni üdv-tervünkre, valós életállapotunkra, és lehetséges céljainkra. Mindez a racionalitás magasabb fokán zajlik, abban a térben, ahol az elme nem zárja le a kapukat az információs tér csatornái előtt.

Konkrtéan, a DELTA állapot elérésekor pozitív megerősítést ültetünk el a kialakult tág, és befogadó tudati térbe. Ennek szanszkrit megnevezése SZANKALPA, amit a még gyakorlás előtt tisztázunk magunkban.

Már maga a szankalpa kialakítása egy érdekes önismereti folyamat – ahogyan hagyod felmerülni, és témájában mélyülni a belső kívánságokat avagy fogadalomtételeket – ez mindenkinek belső, egyedi strukturájának tükrében zajlik. Lehet, hogy magad is rácsodálkozol, hogyan is működik a gondolkodási láncod.

A nidrá mindemellett rendkívül pihentető folyamat. A megfigyelések szerint egy az egyben behelyettesíthető több órányi pihentető alvással.