Találtam egy jó cikket a nyers táplálkozást összefoglaló sorokkal. Magam nem vagyok ennek az iránynak gyakorlója, de részben igyekszem kitölteni nyers ételekkel a napi táplálékom nagyobbik részét, és a turmixokat is nagyon felemelő tapasztalattal iszom. Olvassátok szeretettel, vannak benne hasznos ötletek mindenki számára.

“Ha eddig egy-két alma jelentette étrendedben a nyers táplálékot, számtalan előnytől fosztottad meg magad. A főzés a legtöbb tápanyagot szétroncsolja, és kedvezőtlen folyamatokat indít el a szervezetedben. Nem véletlen, hogy a természetben élő állatok körében ismeretlen a diabétesz, a szív-, érrendszeri panaszok és a daganatos betegségek. Egyedül az ember sajátos szokása a főzés. Bár néhány ételfajta emészthetőségét javítja, sok esetben minden további nélkül elkerülheted a tűzhelyet. Kutatások igazolják, hogy a nyerskoszt betegségmegelőző hatása kétségtelen. A krónikus panaszok is meglepő javulást mutatnak, ha étrended minél nagyobb százalékát hőkezelés nélkül fogyasztott táplálék alkotja.

Elégett értékek

Sejtjeid működése akkor marad zavartalan, ha elegendő vitamint, nyomelemet és enzimet képesek felvenni. Ennek egyetlen útja a táplálkozás – ám a sütéssel, főzéssel sorompót állítasz elé. A vitaminok többsége már 60 fokos hevítés hatására megsemmisül, az anyagcsere-folyamatokat irányító enzimeknek ehhez már 43 fok is elegendő. Hiába vásárolod meg a káposztát, a paradicsomot annak reményében, hogy egészséges fogást készítesz, ha a tápanyagok jelentős része a tűzhelyed áldozata lesz. Nem csak a gyümölcsöket, zöldségeket érdemes megmentened a hőkezeléstől. A gabonafélékben főzés hatására megváltoznak a cukormolekulák, és fogyasztásuk után rövidesen felszökik a vércukorszinted. Hasnyálmirigyed válaszul nagy mennyiségű inzulint bocsát ki, és nemsokára ismét megéhezel. Előbb-utóbb kimerülnek az inzulintermelő sejtek, és cukorbetegséggel kell szembenézned. A fehérjetartalmú táplálékok szerkezete szintén változik a sütés, főzés során, és emésztésük, felszívódásuk hiányosan megy végbe.Emiatt rengeteg salakanyag halmozódik fel a bélrendszerben, ami daganatos folyamatokat is elindíthat. A húsféléket természetesen nem ajánlott nyersen fogyasztanod – ám ez újabb érv amellett, hogy étrendednek csak kisebb hányadát alkossák a főtt és sült hússzeletek. A zsírok és olajok értékes egészségvédő tulajdonságokat rejtenek – mindaddig, míg hidegen sajtolt fajtájukat vagy a dióféléket választod. A serpenyőben forrósítva rákkeltő anyagok képződnek bennük, és könnyen lehet, hogy naponta többször is a tányérodra kerülnek. A magas hőmérsékleten feldolgozott ételek tehát két ponton is támadnak: elveszítik egészségvédő összetevőiket, és komoly betegségeket kiváltó hatásokkal fenyegetnek.

Gyógyító erők

A nyerskoszt alapú étrend meglepő változásokat indít el a szervezetben. Megfigyelések szerint a főtt táplálékra immunrendszered úgy reagál, mintha betolakodó kórokozókkal kellene megküzdenie. A tartós készenléti állapot hatására ellenálló-képességed egyre inkább veszít erejéből, és kialakulnak a krónikus fertőzések, illetve az autoimmun-betegségek. Klinikai vizsgálatok bizonyítják, hogy a főtt ételek tartós fogyasztása miatt a létfontosságú szervek, a máj, a vese és a hasnyálmirigy megnagyobbodik, és megnő a gyulladások, daganatok esélye. Ugyanakkor nem jutsz hozzá a sejtek egészségét biztosító antioxidánsokhoz és klorofillhoz.

Koplalásról szó sincs, hiszen az ötletesen elkészített, tápanyagdús fogások gondoskodnak a jóllakottság érzéséről. Beszámolóik szerint sikeresen leküzdötték betegségüket az emlőrákban, reumatoid artritiszben, szívkoszorúér-elmeszesedésben szenvedő résztvevők. Étrendjük segítségével megadták szervezetüknek az esélyt, hogy kijavítsa hibás működését, és az öngyógyító folyamatok is beinduljanak. A nyers étrend kitartó követője és terjesztője az orosz származású Victoria Boutenko, aki könyvben is megosztja olvasóival tapasztalatait. Ő súlyos szívbetegségének mondott búcsút a szokatlannak tetsző táplálkozási móddal, férje komoly pajzsmirigyproblémától szabadult meg, fiának pedig inzulinadagolás nélkül múlt el a cukorbetegsége. Azóta a követői egyre szaporodnak, és elárasztják Victoriát a hihetetlennek gondolt gyógyulásukról szóló levelekkel.A floridai Hippocrates Egészségvédő Intézet több mint fél évszázada sikerrel kezel krónikus, olykor életveszélyes betegségekkel küzdő jelentkezőket. Gyógymódjuk kulcsszava a nyers étrend. A zöldségek, gyümölcsök mellett gabonafélék és hüvelyesek csírái, valamint rengeteg  vitamindús összetevőt rejtő ital várja a gyógyulni vágyókat.

Lépésről lépésre a nyers igazságig

Minden változtatástól csak akkor remélhetsz kedvező eredményt, ha fokozatosan valósítod meg. Ez a törvény a nyerskoszt alapú étrendre is igaz. A főtt ételekhez szokott emésztőrendszerednek meg kell tanulnia alkalmazkodni a természetes táplálékokhoz. Ha hirtelen emeled meg a nyers összetevők arányát, a fellépő puffadás, emésztési zavar kedvedet szegheti.

Kezdetben vezesd be a gyümölcsreggelit. A friss gyümölcsöket narancs- vagy almalében áztatott zabpehellyel, csírákkal egészítsd ki, így hosszan tartó jóllakottságérzést nyersz.   Könnyen emészthető, enzimekben gazdag ital a zöld turmix. Spenót, zeller vagy gyermekláncfű levelét turmixold össze legfeljebb kétfajta gyümölccsel és kevés vízzel. Biztos lehetsz benne, hogy ez a tízórai vagy uzsonna sokszorosára emeli energiaszintedet. (ajánlom a témában: Szeretem a smoothie-t – INGYENESEN LETÖLTHETŐ SZÍNES-SZAGOS TURMIX KÖNYV!) Ha főtt étel a fő fogás, előtte mindig fogyassz el egy adag nyers vegyes salátát. Majd fokozatosan váltsd fel a rizs- vagy burgonyaköretet nyers zöldségekre. Ne csak a megszokott fejes salátára, paradicsomra gondolj! A sütőtök, a brokkoli, a zsenge zöldborsó is kitűnő nyersen. Felaprítva, csírákkal kiegészítve főételként is megállják a helyüket, különösen, ha tápláló olajos magvakat adsz hozzájuk. Kezdetben némi időt kell rászánnod, hogy megismerd, hogyan készíthetsz ízletes fogásokat főzés nélkül. Segítségre lelsz, ha bioboltokban érdeklődsz – itt megvásárolhatod a csíráztatásra alkalmas magokat is. Kényelmesebb megoldásként a nagyobb élelmiszer-áruházak számtalanféle hüvelyes és gabonacsírát kínálnak, valamint zab-, árpa- és rozspelyhet, melyek áztatás után értékes kásaalapanyagok lesznek. Használj gazdagon friss zöldfűszereket, így biztosan nem unod meg új étrendedet. Érdemes néhány, nyerskosztról szóló könyvet is beszerezned, amelyek útmutatással szolgálnak az egészségbarát konyhaművészethez.”   Forráshttp://www.otvenentul.hu/egeszseg/61793 Ajánlott segítség receptekkel, és sok tudományos cikel: http://eletkert.wordpress.com/ és  www.fittnok.hu

ÁM NE FELEDD! AMI AZ EGYIKNEK ORVOSSÁG, AZ A MÁSIKNAK MÉREG! Légy megfontolt a változásban.