Egy tévhitet szeretnék átgondolásra felvetni, méghozzá azt, miszerint a vasat PÓTOLNI kell. Ez tényleg így volna? Miért? Hogyan lehet, hogy az állatok nem szenvednek csontritkulásban és vashiányban, ha vegák, ha vegánok, vagy, ha ragadozók -Sem? Miért élnek olyan sokáig a növényevő matuzsálemek? Látom, nem volna jó biznisz, ha pirulák helyett több zöldséget, tudatosabb jóságot magunk felé, kevesebb evést és kényszert javasolna a társadalom megmondója…Hajrá lányok, előre. Köszönet Diánának a Szeretlek Egészség Webáruházból célratörő kérdéseiért, valamint Vámosi Nórinak, aki a Fitt Nők blogon feszegeti e kérdés határait.

MI A VAS FUNKCIÓJA AZ EMBERI SZERVEZETBEN?

 “A vas létfontosságú elem az emberi szervezet számára. Feladata: az oxigén-, a szén-dioxid-, illetve az elektronszállítás. Ezen kívül számos enzim alkotórésze, a szövetek oxigénszük­ségletét biztosítja. A vasfelszívódásának szabályozása a vékonybélben történik, a felszívódás mértékét a vasraktárak telítettsége határozza meg. Vashiány léphet fel, ha táplálékkal történő bevitel elégtelen, ha csökkent a felszívódás, ha fokozott az igény, pl.: terhesség, szop­tatás, ha vérvesztés történik pl.: gastrointestinális vérzés, erős menses, és végül, ha túlsúlyba kerül a felszívódást gátló anyagok bevitele. A napi ajánlott vasbevitel férfiaknak 12 mg/nap, nőknek 15 mg/nap, ebből csak 5 – 15 % szívódik fel.” (Forrás: dietetikus-esztergom.hu)

A továbbiakból kiderül, hogy a vasat nem kell pótolni, ha a táplálékainkkal elegendő mennyiség kerül a szervezetünkbe. Inkább a felszívódását akadályozó tápanyagszegény életmódon volna jó változtatni. A fenti passzus számomra azt jelenti, hogy szervezet precízen működve beszabályozza a vas anyagcserét. Érdekes adalék (amit mellesleg a fősodor nemigen reklámoz), hogy van egy Hemokromatózis névre hallgató betegség, ami a vasanyagcsere született hibája – ezeknek az embereknek a szervezetében túlteng a vas – és egy lappangó, nehezen diagnosztizálható kór. A leggyakoribb örökletes betegségként van számon tartva a szakirodalomban és hozzáteszem, szerzett formája is van, és e betegség minden 200-dik embert érint. (Forrás: hemokromatozis.hu)

A legjobb formában van a vas a növényekben. Erősen megkérdőjelezhető az állítás, hogy húsmentesen étkezni egyenlő a vérszegénységgel. Az ember vashiányát nem a húsfogyasztás elhagyása, főképpen nem a vegetáriánus életmód okozza. (Saját tapasztalat, hogy míg gyermekkoromban fogyasztottam húst, és vérszegény voltam, ma nem tapasztalom a kellemetlen tüneteket, a havi kiválasztás ellenére sem.)

A vashiánynak nagyobb rizikófaktora lehet, hogy allergén állati anyagok (mint akár a tej, a tojás, vagy akár a bennük lévő  szintetikumok) gyulladásba hozzák a vékonybelet, s így a bevitt vas nem tud felszívódni, avagy a mindenevő életforma alacsony C-vitamin tartománya nem bizonyul elegendőnek a vas feldolgozásának folyamatához. A tojás és a tejtermékek tartalmaznak ezen felül speciális, a vas felszívódását gátló vegyületeket (lásd a felsorolásban lejjebb).

FGF ÉS FTF, AZAZ A VAS FELSZÍVÓDÁSÁNAK KÖRÜLMÉNYEI

Mondják, hogy a növényi élelmiszerekben található vas felszívódása kevésbé hatékony, és jobban befolyásolják az étrendben jelenlévő gátló, illetve segítő faktorok. Vizsgáljuk meg ezeket a felszívódási faktorokat!

I. FGF – A felszívódást Gátló Faktorok. Mik ezek?
~Magas foszfor-, és kalciumtartalom: tej-, és tejtermékekben, ömlesztett sajtokban
~Gyulladt belek (vékonybél problémák),
~Emésztetlen étel-(fehérje, műanyag)maradványok,
~Finomított cukor (és az avval készült édességek), finomított liszt és koffeinbevitel,
~Hormonszármazékok, tartósítószerek, és egyéb szintetikus adalékanyagok. Konkrétan: EDTA tartósítószer, E 385 -tel jelölik; tannin: teában, kávéban található cseranyag,
~Foszvitin, ez a tojásban található

Ezek a faktorok leginkább akkor lépnek életbe, ha a mindenevő módon mindent megeszünk, amit a boltban elénk tárnak…

II. FTF – azaz a Felszívódást Támogató Faktorok jelenléte sokkal inkább jellemző egy teljes értékű vegás étrendre, mint a mindenevők tápanyag-beviteli szokásaira. Példa erre a legtöbb vitamin és ásványi anyag, amit a vegás életmód eredeti kötéseiben, frissen és napi mennyiségi gyakorisággal fogyaszt.
~A vas felszívódásához ugyanis C- és E-vitamin jelenlétére van szükség.
~A vérben a rézhez kapcsolódik. Rezet tartalmaznak a csírázó gabonafélék és hüvelyesek, tengeri alga, stb.

~Egy csészényi friss, édes zöldborsó gyorsan elfogy, és fedezi a napi vasszükséglet 14%-át!
~Egy adag földieper pedig a 9%-át!
~Egy csésze szilvalé fedezi a napi vasigényed 17 (!!!)%-át, és gazdag C-vitamin tárház, tehát a felszívódást is segíti.
~A főtt feketebabból egy kis tálkányi  napi vasszükségleted 20%-át megadja!

Heam – Nem Heam Vas

A vas az élelmiszerekben (illetve növényekben és állatokban) két formában van jelen. A vas típusai: HAEM és nem HAEM.
~A magyarosan szólva hem vas tárolódik az állatok izomzatában, mivelhogy ők növényevő állatokkal táplálkoznak, így ezáltal közvetlenül részesülnek a vegán életmódot folytató zsákmányállatok (aprótestűek, rácsálók, nyulak, nagytestű patások, stb.) egészséges, növényi úton szerzett vastartalmából.
~Nem hem vasat pedig bőven tartalmaznak a növényi eredetű élelmiszerek, így a gyümölcsök: SZEDER, RIBIZLI és a  magas vastartalmú zöldségek: CÉKLA, SPENÓT  is, alább egy komplett sort találtok róluk.

Társulásban komplex növényi C-vitaminnal és olyan ásványi anyagokal, melyek a felszívódást elősegítik. Vasban gazdag növényi élelmiszereket, mint például sötétzöld leveles zöldségféléket, száraz hüvelyeseket, teljes kiőrlésű gabonatermékeket, vagy olajos magvakat nem gond beszerezni a helyi zöldségpiacról.

HA A VÉRSZEGÉNYSÉG OKA NEM A VASHIÁNY

Vérszegénység esetén nemcsak vasnak, hanem B4-, B7, B9-, B12-vitaminoknak, réznek, kobaltnak, és molibdénnek kell bejutni a szervezetbe. A vas felszívódásához C- és E-vitamin jelenlétére van szükség. A vérben a rézhez kapcsolódik. Rezet tartalmaznak a csírázó gabonafélék és hüvelyesek, tengeri alga, stb. A B-vitaminokat kíséri, lehetővé teszi anyagcseréjüket. B-vitaminok a vasat tartalmazó táplálékaink nagy részében is megtalálhatók – lásd csírázó magvak, olajas magvak, FÖLDIMOGYORÓ, teljes gabonák, parajVálasszunk minél gyakrabban magas vastartalmú ételeket!

Alább igyekeztem összeszedni valamennyi jeles növényi vasforrásunkat. Ha jobban megnézem, csak ezekből életünk végéig dúsan és ízletesen étkezhetnénk! Fontoljuk meg: a növényi étrend energetizál, feltölti testünk ásványianyag raktárait, ráncba szedi emésztésünket, és erősíti az idegrendszerünket.

Saját tapasztalatomból mondhatom, hogy bizonyos káros szenvedélyek is, a kávé, a dohányáru, a cukorfogyasztás és egyéb kilengések az egyensúlyi állapotból lassítják a változás folyamatát. Fizikailag-érzelmileg és tudatilag egyfajta horgonyként kapcsolódnak korábbi énünkkel, így nehezebb a belső transzformáció is.

VASAS  TÁPLÁLÉKAINK:

Mák, mogyoró, dió, napraforgómag, pisztácia, tökmag, szezámmag, földimogyoró, mandula, valódi cukormentes és nem instant kakaópor, sárgabarack, feketeribizli, áfonya, egres, szeder, aszalt szilva és sárgabarack, datolya, füge, szőlő azaz sötét mazsola, sötét színű mézek (vegyes virágméz, gesztenyeméz). És folytatva a sort: Spárga, összes sötét színű zöldségfélék, mint a paraj vagy spenót, sóska, petrezselyemzöld nyersen, mángold, brokkoli, nyers cékla, szárított vargánya, fokhagyma.

  Táplálékod legyen orvosságod!